Sang Da’i Pasti Diuji!

life

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah kapal-kapal (yang besar tinggi) seperti gunung, belayar laju merempuh lautan.  Jika Ia kehendaki, Ia menghentikan tiupan angin, maka tinggalah kapal-kapal itu terapung-apung di muka lautan. Sesungguhnya yang demikian mengandungi tanda-tanda (yang besar pengajarannya) bagi tiap-tiap seorang (mukmin) yang sentiasa bersikap sabar, lagi sentiasa bersyukur.” (As-Shuraa: 32-33)

Sedangkan para Nabi dan Rasul yang membawa misi tauhid diuji Allah SWT., inikan pula sang da’i yang sering melakukan kesilapan, lagilah akan diuji stamina dan stabiliti perjuangan dakwahnya. Ini adalah sunnah perjuangan. Apatah lagi dalam misi membawa kebenaran, pasti Allah akan menguji pejuang agamaNya. Terkadang ujian itu membuat sang dai’e kelelahan lantas tercicir dari kapal perjuangan. Bersiaplah wahai para da’i! Ujian bagi para da’i berbeza dengan ujian bagi mad’u, lebih berat, benar, lebih berat. Lihat saja ujian para rasul, lalu para sahabat, tidak ada iman yang tidak diuji. Perhatikan pengalaman Imam Ahmad mendepani ujian besar. Suatu saat Imam Ahmad bin Hambal disiksa dan dipaksa mengatakan bahawa Al-Qur’an adalah makhluk. Penguasa pada saat itu ingin agar Imam Ahmad mengubah keyakinan dari Al-Qur’an adalah kalam Allah menjadi Al-Qur’an adalah makhluk Allah. Sang Imam tetap tegas di atas prinsipnya.

Syeikh Fathi Yakan di dalam bukunya “Al-Mutasaqitun ‘Ala Tariq Al-Dakwah” Golongan yang Tercicir di Jalan dakwah menyebut ;

Ujian di dalam kehidupan dakwah atau dalam kehidupan para pendakwah (du’at) adalah besar. Ramai orang yang meninggalkan amal islami ini sesudah mereka menghadapi ujian hidup sdang dahulunya mereka adalah sangat bersemangat.

Walaupun begitu, Al Quran menyatakan bahawa ujian mesti berlaku demi untuk membersihkan barisan saff dan untuk menguji keimanan

“Alif Laam Mimm. Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan “kami telah beriman” sedang mereka tidak diuji lagi” (Al Ankabut : 1-2)

Dan firman Nya lagi yang bermaksud

“Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kamu agar kamu mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kamu, dan agar kami menyatakan (baik buruknya) keadaanmu ” (Muhammad : 31)

Ujian inilah yang membezakan darjat manusia. Sebagaimana jika anda lihat video-video mangsa serangan tentera di Mesir anda akan mendengar kalimah ini banyak disebut !

“Hasbunallahu wani’mal wakil”

Cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Allah sebaik-baik pelindung !

Ujian inilah yang membezakan darjat mereka dengan kita. Fahamilah, beban para da’i tidaklah ringan, jangan main-main, jangan lengah, tetaplah bertahan dan bersiapsiagalah!

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s