Oasis Ramadhan (4) – Hidup Bersama Al-Quran

Mereka yang cinta kepada ISLAM (Amal Islam) hidup mereka sentiasa bersama al-Quran: HIDUP BERSAMA AL-QURAN bermaksud; Tilawah (membaca) , Hifdz (menghafal), Tadabbur (mengkaji). Mereka yang hidup bersama al-Quran bermakna mereka yang beriman. Sudah tentu mereka ini akan sentiasa meletakkan Allah dan RasulNya sebagai ikutan dalam semua urusan kehidupan mereka. Hal ini telah ditegaskann oleh Allah dalam surah al-Hujuraat: 1.

“Wahai orang-orang Yang beriman! janganlah kamu memandai-mandai (melakukan sesuatu perkara) sebelum (mendapat hukum atau kebenaran) Allah dan RasulNya; dan bertaqwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui.”

Keindahan hidup bersama al-Quran tergambar dengan beberapa pengalaman:

1.Ketenangan jiwa,  Dalam hal ini al-quran menjelaskannya dalam surah Ar-Ra’du :28;

“(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah”. ketahuilah dengan “zikrullah” itu, tenang dan  tenteramlah hati manusia.”

 

2.Kemenangan (keuntungan), surah Ali Imran : 104

“Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). dan mereka Yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.

 

3.Keselamatan, – selamat dari api neraka. Selamat dari siksaan Allah SWT. Ibnu Abbas menceritakan: “Pernah suatu ketika setengah para sahabat berkhemah di atas kubur. Mereka sebenarnya tidak menyangka tempat itu adalah kubur. Setelah beberapa ketika berada di dalam khemah, mereka tiba-tiba terdengar suara orang membaca Surah Al Mulk dari mula hinggalah akhirnya. Suara itu datangnya dari dalam tanah. Tahulah mereka, sebenarnya mereka sedang berkhemah di atas kubur. Kemudian hal itu diadukan kepada Rasulullah SAW lalu baginda bersabda yang bermaksud: “Surah Al Mulk adalah surah pelepasan kerana ia menghindar pembacanya dari azab neraka.”

 

4. Kebahagiaan, Memahami hakikat kehidupan. Mendapat rahmat Allah SWT adalah suatu kebahagiaan. Hakikat kehidupan adalah mencari redha Ilahi. Hidup dengan mendapat rezki Allah SWT terus menerus. Kehidupan yang bahagia di akhirat nanti.

 

تَرَكْتُ فيكُم أمْرَيْنِ لَنْ تَضِلوا بَعْدي ما إنْ تمَسَّكْتُم بهَما : كتابَ اللهِ وسنةَ رسولِه.

“Aku tinggalkan dua perkara yang apabila kalian berpegang teguh kepada keduanya,kalian tidak akan sesat sepeninggalku nanti , iaitu kitabullah ( Al Qur an ) dan Sunnah Rasul Nya.”( HADITH RIWAYAT Imam Malik )

 

إن اللهَ يَرْفعُ بهذا الكِتابِ أقْوَاماً ويَضعُ بِهِ أخَريْنَ

“Sesungguhnya Allah mengangkat darjat dengan sesuatu kaum dengan al-Quran, dan sebaliknya menghinakan dengan Al Quran pula kaum yang lain ( bila meninggalkan dan tidak mengamalkannya )” ( HADITH RIWAYAT,Muslim).

 

 خيرُكم منْ تَعَلَّم القرآنَ وعَلمَه

“Sebaik-baikkalian adalah orang yang mempelajari Al Qur an dan mengajarkannya.” (HADITH RIWAYAT. Bukhari )

One thought on “Oasis Ramadhan (4) – Hidup Bersama Al-Quran

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s